در دنیای امروز، دانایی یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به شمار می رود و منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید، حاصل فعالیت های پژوهشی است که انجام می گیرد. لذا پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می شود و راهی برای گسترش مرزهای علم و دانش و گشودن افق های درخشان است.هفته پژوهش و فناوری، فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می آورد تا تمامی فعالان این عرصه ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود، برای آینده برنامه ریزی و اقدام های بهتر و مهمتری را در دستور کار خود قرار دهند و فرصت مغتنمی جهت ایده پردازی و برنامه ریزی پژوهش محور در راستای طی نمودن مسیر توسعه کشور می باشد.
تاریخچه مرکز :
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان در 12 اسفند ماه سال 1383 توسط شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصویب وپس از ابلاغ این موافقت اصولی کار خود را از بهمن ماه 1384 به طور رسمی آغاز نمود. .موافقت نامه قطعی این مرکز با استناد به مصوبه یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورخ 19/10/1386 توسط وزیر وقت جناب آقای دکتر لنکرانی صادر گردید( به شماره 388802/15/آ مورخ 2/11/1386 ).این مرکز با بهره گیری از امکانات و تجارب مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی اصفهان، تجربیات علمی وارزشمند اعضاء هیئت علمی، کارشناسان علاقه مند دانشگاه و دانشجویان مستعد، به دنبال گسترش مرزهای دانش و کمک به بهبود فرایند های آموزشی در حوزه علوم پزشکی است.
چشم انداز مرکز تحقيقات آموزش پزشکی
ايجاد يک مرکز تحقيقاتي پويا ، پيشرو و نو آور در آموزش علوم پزشکي براي ارتقا سطح سلامت جامعه از طريق بهبود آموزش
رسالت مرکز تحقيقات آموزش پزشکی
رسالت مرکز تحقيقات آموزش پزشکي ايران، توليد علم، فناوري، توانمند سازي جامعه دانشگاهي در سطح ملي و بين المللي براي ارتقاي کيفيت آموزش علوم پزشکي است.
توانمندی های علمی مرکز تحقيقات آموزش پزشکی
اين مرکز خدمات خود را از طريق :
- انجام تحقیقات در حوزههای مختلف آموزش علوم پزشکی
- شناساندن اهمیت مفاهیم پژوهش درآموزش علوم پزشکی
- تشویق و تقویت انگیزه های تحقیقات در حوزه آموزش علوم پزشکی
- انتشار و قابل دسترس نمودن نتایج تحقیقات در حوزه آموزش علوم پزشکی
- فراهم ساختن شواهد لازم برای تصمیم گیری مستدل در آموزش علوم پزشکی
- پیشنهاد خط مشی ها و سیاست های توسعه آموزش علوم پزشکی مبتنی بر شواهد
- مشارکت در ارائه دستاوردهای علم آموزش پزشکی و ایجاد زمینه در جهت تربیت محققین کارآمد آموزش پزشکی، ارائه می نماید.
- اين مرکز ضمن بهره گيري از فرصت ملي ادغام آموزش پزشکي در خدمات سلامت و با ارج نهادن به انگيزه ها، تلاشها، ايده هاي نو، همکاري بين بخشي و بين تخصصي، تشويق و حمايت پژوهشگران فعاليت مي کند
اهداف کلان مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی (منطبق با برنامه توسعه 5 ساله )
- توسعه کمی و کیفی تحقیقات منطبق با اهداف اولویت دار در حوزه آموزش علوم پزشکی
- توسعه ظرفیت نیروی انسانی مشتمل بر توانمندسازی نیروها و جذب نیروهای جدید
- توسعه ارتباطات ملی – منطقه ای و بین الملل
- توسعه ارتباطات بین بخشی و بین رشته ای
- برنامه ریزی در راستای تاثیرگذاری بر جامعه هدف
- توسعه زیرساخت ها و استفاده از ظرفیت های رسانه ای
- برنامه ریزی در راستای جذب منابع خارج از دانشگاه
اقدامات انجام شده در مرکز تحقیقات آموزش پزشکی
1- استخراج و تدوین برون دادهای علمی مرکز شامل مقالات، کنفرانس ها و ... طی شش ماهه اول سال جاری
2- تدوین و تهیه مستندات برنامه ارزشیابی مرکز تحقیقات اموزش پزشکی بر اساس چک لیست استاندارد
3- ارتقاء کمی و کیفی سایت مرکز تحقیقات آموزش پزشکی در راستای تحقق فرایند کاربست نتایج در جامعه هدف
4- ارائه خدمات مشاوره ای برای علاقهمندان به پژوهش در زمینه آموزش علوم پزشکی حداقل یک روز در هفته در طول برنامه
5- جذب و بکارگیری 2 نفر نیروی سرباز نخبه جهت همکاری و پیشبرد برنامه های علمی پژوهشی مرکز تحقیقات
6- تکمیل اطلاعات مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی جهت سامانه علمی سنجی دانشگاههای علوم پزشکی کشوری (USID)
7- استخراج عناوین مقالات اعضای هیات علمی با افلیشین مرکز جهت تکمیل بروندادهای علمی مندرج در سایت مرکز
دستاوردهای شاخص
1- ارتقاء شاخص های کمی و کیفی محور تولید دانش طبق سامانه ارزشیابی وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی به طوریکه امتیاز کل مرکز از عدد 01/82 به عدد 98/117 ارتقاء نموده است و رتبه مرکز از عدد 80 به 29 رسیده است.
2- بازبینی و بروزرسانی تارنمای فارسی و انگلیسی سایت مرکز بر اساس الگوی پیشنهادی
3- جذب و بکارگیری 2 نفر نیروی سرباز نخبه جهت همکاری و پیشبرد برنامه های علمی پژوهشی مرکز تحقیقات
برنامه های در دست اجرا در مرکز تحقیقات آموزش پزشکی
- تهیه بسته آموزش الکترونیکی برای برنامههای توانمندسازی پژوهشگران علاقه مند به پژوهش های مرتبط با آموزش علوم پزشکی
- شناسایی و معرفی منابع مرتبط با پژوهش در آموزش به محققین برای نشر یافته ها
- کاربست حداقل 50 درصد از نتایج تحقیقات انجام شده در سیاست ها، خدمات و آموزش گروه های هدف
- تسهیل و ارتقای روند اجرای تحقیقات مشترک درون دانشگاهی و برون دانشگاهی
مجلات حوزه آموزش علوم پزشکی
تارنمای سایت مرکز تحقیقات آموزش پزشکی
آمار بروندادهای پژوهشی مرکز تحقیقات آموزش پزشکی