در دنیای امروز، دانایی یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به شمار می رود و منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید، حاصل فعالیت های پژوهشی است که انجام می گیرد. لذا پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می شود و راهی برای گسترش مرزهای علم و دانش و گشودن افق های درخشان است.هفته پژوهش و فناوری، فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می آورد تا تمامی فعالان این عرصه ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود، برای آینده برنامه ریزی و اقدام های بهتر و مهمتری را در دستور کار خود قرار دهند و فرصت مغتنمی جهت ایده پردازی و برنامه ریزی پژوهش محور در راستای طی نمودن مسیر توسعه کشور می باشد.
رسالت مرکز تحقيقات آموزش پزشکی
رسالت مرکز تحقيقات آموزش پزشکي ايران، توليد علم، فناوري، توانمند سازي جامعه دانشگاهي در سطح ملي و بين المللي براي ارتقاي کيفيت آموزش علوم پزشکي است.
توانمندی های علمی مرکز تحقيقات آموزش پزشکی
اين مرکز خدمات خود را از طريق :
- انجام تحقیقات در حوزههای مختلف آموزش علوم پزشکی
- شناساندن اهمیت مفاهیم پژوهش درآموزش علوم پزشکی
- تشویق و تقویت انگیزه های تحقیقات در حوزه آموزش علوم پزشکی
- انتشار و قابل دسترس نمودن نتایج تحقیقات در حوزه آموزش علوم پزشکی
- فراهم ساختن شواهد لازم برای تصمیم گیری مستدل در آموزش علوم پزشکی
- پیشنهاد خط مشی ها و سیاست های توسعه آموزش علوم پزشکی مبتنی بر شواهد
- مشارکت در ارائه دستاوردهای علم آموزش پزشکی و ایجاد زمینه در جهت تربیت محققین کارآمد آموزش پزشکی، ارائه می نماید.
- اين مرکز ضمن بهره گيري از فرصت ملي ادغام آموزش پزشکي در خدمات سلامت و با ارج نهادن به انگيزه ها، تلاش ها، ايده هاي نو، همکاري بين بخشي و بين تخصصي، تشويق و حمايت پژوهشگران فعاليت مي کند
اقدامات انجام شده در مرکز تحقیقات آموزش پزشکی
- هدایت و پیگیری طرحهاي پژوهشي در حيطه آموزش علوم پزشکي براساس اولويتهاي پژوهشي مرکز
- پیگیری نتایج فعالیت های علمی محققین و دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا به منظور انتشار مقالات منتج از طرح های تحقیقاتی (انتشار مقالات علمی به تعداد 268 مقاله در مجلات علمی داخل و خارج از سال 2003" لغایت May 2021" )
- برگزاری جلسات شورای پژوهشی به منظورسیاست گذاری در راستای اهداف مرکز و نیز کارشناسي و تصويب طرحهای پژوهشي در زمينه آموزش پزشکي
- تهیه و تدوین راهنمای ثبت پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی در سامانه پژوهشیار و ارسال نسخه نهایی به معاونت تحقیقات و فن آوری
- تدوین و تهیه مستندات برنامه ارزشیابی مرکز تحقیقات اموزش پزشکی بر اساس چک لیست استاندارد
- ارتقاء کمی و کیفی سایت مرکز تحقیقات آموزش پزشکی در راستای تحقق فرایند کاربست نتایج در جامعه هدف
- تهیه و تدوین مستندات حوزه پژوهش در آموزش در راستای اجرای آئین نامه اعتباربخشی برنامه های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی
- ارائه خدمات مشاوره ای برای علاقهمندان به پژوهش در زمینه آموزش علوم پزشکی حداقل یک روز در هفته در طول برنامه
- تهیه و تکمیل مستندات مرتبط با ارزشیابی تآثیرات کاربردی پژوهش های انجام شده در مرکز
- جمع بندی، تدوین و ارسال راهکارهای ترجمان مناسب نتایج تحقیقات انجام شده در سطح سیاستگذاری( برای تصمیم گیران استانی و ملی)به معاونت تحقیقات و فناوری
- تدوین گزارش فعالیت های مرکز تحقیقات آموزش پزشکی در زمینه همکاری های بین المللی
- تدوین پرسش نامه نظرسنجی الویت های پژوهشی با هدف اجرای فرآیند علمی تعیین الویت های پژوهشی از دیدگاه اعضای محترم هیات علمی
- پیگیری مراحل اجرایی تعیین الویت های پژوهشی از طریق ارزیابی روایی محتوایی پرسش نامه های تهیه شده و آنالیز علمی نتایج مرتبط
- تدوین پرسشنامه ارزیابی سوابق علمی و پژوهشی اساتید داوطلب همکاری با مرکز به عنوان داوران طرح های تحقیقاتی
- تهیه بانک اطلاعات دموگرافیک و علمی داوران مرکز تحقیقات اموزش علوم پزشکی
- تهیه و تدوین راهنمای ثبت پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی در سامانه پژوهشیار و ارسال نسخه نهایی به معاونت تحقیقات و فن آوری
- ایجاد تارنمای فارسی و انگلیسی سایت مرکز بر اساس الگوی پیشنهادی
مقالات منتشر شده مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی در حیطه محور تولید دانش طی شش ماهه اول 1400
ردیف |
سال انتشار |
عنوان مقاله |
نویسندگان مقاله |
نمایه مجله |
عنوان مجله |
1 |
2021 |
The challenges of the implemented curriculum of the basic sciences course of iranian national general medicine program from the students' point of view |
Shahidi, S., Hoseini, N., Avizhgan, M., Vafamehr, V. |
Scopus |
Journal of Isfahan Medical School |
2 |
2021 |
The relationship between emotional intelligence, social responsibility, and job performance in health service providers |
Najimi, A., Doustmohamadi, P., Omid, A. |
ISI (ESCI) |
Journal of Education and Health Promotion |
3 |
2021 |
The effect of teaching integrated course of physical examination and radiological anatomy in practical limb anatomy on medical students' learning outcomes |
Sadeqi, H., Valiani, A., Avizhgan, M., (...), Miralai, P., Omid, A. |
ISI (ESCI) |
BMC Medical Education |
4 |
2021 |
The effectiveness of two evaluation techniques in the clinical education field: A step for promotion of bachelor nursing student's satisfaction |
Mohamadirizi, S., Yazdannik, A., Mohamadi, M., Omid, A. |
ISI (ESCI) |
Journal of Education and Health Promotion |
5 |
2021 |
Strategies to reduce cheating on online exams |
Omid, A., Montazeri, H. |
Scopus |
Journal of Isfahan Medical School |
6 |
2021 |
Medical interns; the neglected learners of the maternity ward learning environment |
Rahimi, M., Haghani, F., Kohan, S., Shirani, M. |
ISI (ESCI) |
Journal of Education and Health Promotion |
7 |
2021 |
The most prominent problems of diabetes education in Iran: A qualitative content analysis |
Yazdani, F., Abazari, P., Haghani, F., Iraj, B. |
ISI (ESCI) |
Journal of Education and Health Promotion |
8 |
2021 |
Development and psychometric evaluation of a reflection on clinical practice questionnaire for nursing students |
Bijani, M., Mohammadi, F., Haghani, F., Yamani, N., Karimi, S. |
ISI (ESCI) |
BMC Nursing |
9 |
2021 |
An analysis of the challenges in recruiting clinical teachers in Iranian medical universities: A qualitative analysis |
Sadeghian, A., Tofighi, S., Yamani, N., Changiz, T. |
ISI (ESCI) |
Journal of Education and Health Promotion |
10 |
2021 |
Diamond goals not graphite! A triangulation approach to clinical teachers' needs assessment |
Heydari, S., Adibi, P., Omid, A., Yamani, N. |
Scopus |
Medical Journal of the Islamic Republic of Iran |
11 |
2021 |
The relationship between Pender's health promotion model constructs and applying nutritional supplements in patients with hypertension |
Golshiri, P., Najimi, A., Jafari, N. |
Scopus |
Journal of Isfahan Medical School |
12 |
2021 |
Psychomotor abilities in diagnostic upper gastrointestinal endoscopy derived from procedural task analysis techniques and expert review |
Amouzeshi, Z., Changiz, T., Najimi, A., (...), Taghvaei, T., Adibi, P. |
ISI (ESCI) |
Journal of Education and Health Promotion |
13 |
2021 |
An analysis of the challenges in recruiting clinical teachers in Iranian medical universities: A qualitative analysis |
Sadeghian, A., Tofighi, S., Yamani, N., Changiz, T. |
ISI (ESCI) |
Journal of Education and Health Promotion |
14 |
2021 |
Pediatric ward nurses' caring self-efficacy scale: Development and validation |
Bahrami, M., Alavi, A., Zargham-Boroujeni, A., Yousefy, A. |
Scopus |
Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research |
15 |
2021 |
Management of Comprehensive Care of multiple-birth infants from fetal to infancy period: challenges, training, strategies |
Changiz, T., Namnabati, M. |
pubmed |
BMC Pediatrics |
16 |
2021 |
A core competency model for clinical informationists |
Hashemian, M., Zare-Farashbandi, F., Yamani, N., Rahimi, A., Adibi, P. |
pubmed |
Journal of the Medical Library Association |
17 |
2021 |
Entrustability levels of general internal medicine residents |
Dehghani Poudeh, M., Mohammadi, A., Mojtahedzadeh, R., Yamani, N. |
pubmed |
BMC Medical Education |
18 |
2021 |
Teaching and learning in clinical rounds: A qualitative meta-analysis |
Beigzadeh, A., Yamani, N., Sharifpoor, E., Bahaadinbeigy, K., Adibi, P. |
Scopus |
Journal of Emergency Practice and Trauma |
19 |
2021 |
Designing virtual patients for education of nursing students in cancer course |
Bahrami, M., Hadadgar, A., Fuladvandi, M. |
Scopus |
Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research |
20 |
2021 |
Restrictors of the effectiveness of diabetes self-management education: A qualitative content analysis |
Yazdani, F., Abazari, P., Haghani, F., Iraj, B. |
Scopus |
Journal of Education and Health Promotion |
21 |
2021 |
Oncology nurses' needs respecting healthy work environment in iran: A descriptive exploratory study |
Soheili, M., Taleghani, F., Jokar, F., Eghbali-Babadi, M., Sharifi, M. |
Scopus |
Asia-Pacific Journal of Oncology Nursing |
22 |
2021 |
Occupational stressors in oncology nurses: A qualitative descriptive study |
Soheili, M., Taleghani, F., Jokar, F., Eghbali-Babadi, M., Sharifi, M. |
Scopus |
Journal of Clinical Nursing |
23 |
2021 |
The effects of swallowing exercise and non-nutritive sucking exercise on oral feeding readiness in preterm infants: A randomized controlled trial |
Ostadi, M., jokar, F., Armanian, A.-M., (...), Kazemi, Y., Poorjavad, M. |
Scopus |
International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology |
برنامه های در دست اجرا در مرکز تحقیقات آموزش پزشکی
- تهیه بسته آموزش الکترونیکی برای برنامههای توانمندسازی پژوهشگران علاقه مند به
پژوهش های مرتبط با آموزش علوم پزشکی - برگزاری دورههای آموزشی توانمندسازی ویژه اعضای هیأتعلمی و پژوهشگران علاقهمند به پژوهشهای مرتبط با آموزش علوم پزشکی
- ایجاد کارگروه مقاله نویسی با جذب دانشجویان توانمند تحصیلات تکمیلی با هدف تبدیل گزارشات نهایی طرح ها به مقاله
- شناسایی و معرفی منابع مرتبط با پژوهش در آموزش به محققین برای نشر یافته ها
- کاربست حداقل 50 درصد از نتایج تحقیقات انجام شده در سیاست ها، خدمات و آموزش گروه های هدف
- تسهیل و ارتقای روند اجرای تحقیقات مشترک درون دانشگاهی و برون دانشگاهی