رفتن به محتوای اصلی
x

هفته پژوهش1400

 

در دنیای امروز، دانایی یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به شمار می رود و منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید، حاصل فعالیت های پژوهشی است که انجام می گیرد. لذا پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می شود و راهی برای گسترش مرزهای علم و دانش و گشودن افق های درخشان است.هفته پژوهش و فناوری، فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می آورد تا تمامی فعالان این عرصه ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود، برای آینده برنامه ریزی و اقدام های بهتر و مهم­تری را در دستور کار خود قرار دهند و فرصت مغتنمی جهت ایده پردازی و برنامه ریزی پژوهش محور در راستای طی نمودن مسیر توسعه کشور می باشد.

 

رسالت مرکز تحقيقات آموزش پزشکی

رسالت مرکز تحقيقات آموزش پزشکي ايران، توليد علم،  فناوري، توانمند سازي جامعه دانشگاهي در سطح ملي و بين المللي براي ارتقاي کيفيت آموزش علوم پزشکي است.

 

توانمندی های علمی مرکز تحقيقات آموزش پزشکی

 

اين مرکز خدمات خود را از طريق :

  • انجام تحقیقات در حوزه­های مختلف آموزش علوم پزشکی
  • شناساندن  اهمیت مفاهیم پژوهش درآموزش علوم پزشکی
  • تشویق و تقویت انگیزه های تحقیقات در حوزه آموزش علوم پزشکی
  • انتشار و قابل دسترس نمودن نتایج تحقیقات در حوزه آموزش علوم پزشکی
  • فراهم ساختن شواهد لازم برای تصمیم گیری مستدل در آموزش علوم پزشکی
  • پیشنهاد خط مشی ها و سیاست های توسعه آموزش علوم پزشکی مبتنی بر شواهد
  • مشارکت در ارائه دستاوردهای علم آموزش پزشکی و ایجاد زمینه در جهت تربیت محققین کارآمد آموزش پزشکی، ارائه می نماید.
  • اين مرکز ضمن بهره گيري از فرصت ملي ادغام آموزش پزشکي در خدمات سلامت و با ارج نهادن به انگيزه ها، تلاش ها، ايده هاي نو، همکاري بين بخشي و بين تخصصي، تشويق و حمايت پژوهشگران فعاليت مي کند

 

مجلات حوزه آموزش علوم پزشکی

0

 

اقدامات انجام شده در مرکز تحقیقات آموزش پزشکی

  • هدایت و پیگیری طرح‌هاي پژوهشي در حيطه آموزش علوم پزشکي براساس اولويت‌هاي پژوهشي مرکز
  • پیگیری نتایج فعالیت های علمی محققین و دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا به منظور انتشار مقالات منتج از طرح های تحقیقاتی (انتشار مقالات علمی به تعداد 268 مقاله در مجلات علمی داخل و خارج از سال 2003" لغایت May 2021" )
  • برگزاری جلسات شورای پژوهشی به منظورسیاست گذاری در راستای اهداف مرکز و نیز کارشناسي و تصويب طرح‌های پژوهشي در زمينه آموزش پزشکي
  • تهیه و تدوین راهنمای ثبت پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی در سامانه پژوهشیار و ارسال نسخه نهایی به معاونت تحقیقات و فن آوری
  • تدوین و تهیه مستندات برنامه ارزشیابی مرکز تحقیقات اموزش پزشکی بر اساس چک لیست استاندارد
  • ارتقاء کمی و کیفی سایت مرکز تحقیقات آموزش پزشکی در راستای تحقق فرایند کاربست نتایج در جامعه هدف
  • تهیه و تدوین مستندات حوزه پژوهش در آموزش در راستای اجرای آئین نامه اعتباربخشی برنامه های  آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی
  • ارائه خدمات مشاوره ای برای  علاقه­مندان  به پژوهش در زمینه آموزش علوم پزشکی حداقل یک روز در هفته در طول برنامه
  • تهیه و تکمیل مستندات مرتبط با ارزشیابی تآثیرات کاربردی پژوهش های انجام شده در مرکز
  • جمع بندی، تدوین و ارسال راهکارهای ترجمان مناسب نتایج تحقیقات انجام شده در سطح سیاستگذاری( برای تصمیم گیران استانی و ملی)به معاونت تحقیقات و فناوری
  • تدوین گزارش فعالیت های مرکز تحقیقات آموزش پزشکی در زمینه همکاری های بین المللی

 

دستاوردهای شاخص

  • تدوین پرسش نامه نظرسنجی الویت های پژوهشی با هدف اجرای فرآیند علمی تعیین الویت های پژوهشی از دیدگاه اعضای محترم هیات علمی
  • پیگیری مراحل اجرایی تعیین الویت های پژوهشی از طریق ارزیابی روایی محتوایی پرسش نامه های تهیه شده و آنالیز علمی نتایج مرتبط
  • تدوین پرسشنامه ارزیابی سوابق علمی و پژوهشی اساتید داوطلب همکاری با مرکز به عنوان داوران طرح های تحقیقاتی
  • تهیه بانک اطلاعات دموگرافیک و علمی داوران مرکز تحقیقات اموزش علوم پزشکی
  • تهیه و تدوین راهنمای ثبت پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی در سامانه پژوهشیار و ارسال نسخه نهایی به معاونت تحقیقات و فن آوری
  • ایجاد تارنمای فارسی و انگلیسی سایت مرکز بر اساس الگوی پیشنهادی 

 

مقالات منتشر شده مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی در حیطه محور تولید دانش طی شش ماهه اول 1400

ردیف

سال انتشار

عنوان مقاله

نویسندگان مقاله

نمایه مجله

عنوان مجله

1

2021

The challenges of the implemented curriculum of the basic sciences course of iranian national general medicine program from the students' point of view

Shahidi, S., Hoseini, N., Avizhgan, M., Vafamehr, V.

Scopus

Journal of Isfahan Medical School

2

2021

The relationship between emotional intelligence, social responsibility, and job performance in health service providers

Najimi, A., Doustmohamadi, P., Omid, A.

ISI (ESCI)

Journal of Education and Health Promotion

3

2021

The effect of teaching integrated course of physical examination and radiological anatomy in practical limb anatomy on medical students' learning outcomes

Sadeqi, H., Valiani, A., Avizhgan, M., (...), Miralai, P., Omid, A.

ISI (ESCI)

BMC Medical Education

4

2021

The effectiveness of two evaluation techniques in the clinical education field: A step for promotion of bachelor nursing student's satisfaction

Mohamadirizi, S., Yazdannik, A., Mohamadi, M., Omid, A.

ISI (ESCI)

Journal of Education and Health Promotion

5

2021

Strategies to reduce cheating on online exams

Omid, A., Montazeri, H.

Scopus

Journal of Isfahan Medical School

6

2021

Medical interns; the neglected learners of the maternity ward learning environment

Rahimi, M., Haghani, F., Kohan, S., Shirani, M.

ISI (ESCI)

Journal of Education and Health Promotion

7

2021

The most prominent problems of diabetes education in Iran: A qualitative content analysis

Yazdani, F., Abazari, P., Haghani, F., Iraj, B.

ISI (ESCI)

Journal of Education and Health Promotion

8

2021

Development and psychometric evaluation of a reflection on clinical practice questionnaire for nursing students

Bijani, M., Mohammadi, F., Haghani, F., Yamani, N., Karimi, S.

ISI (ESCI)

BMC Nursing

9

2021

An analysis of the challenges in recruiting clinical teachers in Iranian medical universities: A qualitative analysis

Sadeghian, A., Tofighi, S., Yamani, N., Changiz, T.

ISI (ESCI)

Journal of Education and Health Promotion

10

2021

Diamond goals not graphite! A triangulation approach to clinical teachers' needs assessment

Heydari, S., Adibi, P., Omid, A., Yamani, N.

Scopus

Medical Journal of the Islamic Republic of Iran

11

2021

The relationship between Pender's health promotion model constructs and applying nutritional supplements in patients with hypertension

Golshiri, P., Najimi, A., Jafari, N.

Scopus

Journal of Isfahan Medical School

12

2021

 Psychomotor abilities in diagnostic upper gastrointestinal endoscopy derived from procedural task analysis techniques and expert review

Amouzeshi, Z., Changiz, T., Najimi, A., (...), Taghvaei, T., Adibi, P.

ISI (ESCI)

Journal of Education and Health Promotion

13

2021

An analysis of the challenges in recruiting clinical teachers in Iranian medical universities: A qualitative analysis

Sadeghian, A., Tofighi, S., Yamani, N., Changiz, T.

ISI (ESCI)

Journal of Education and Health Promotion

14

2021

Pediatric ward nurses' caring self-efficacy scale: Development and validation

Bahrami, M., Alavi, A., Zargham-Boroujeni, A., Yousefy, A.

Scopus

Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research

15

2021

Management of Comprehensive Care of multiple-birth infants from fetal to infancy period: challenges, training, strategies

Changiz, T., Namnabati, M.

pubmed

BMC Pediatrics

16

2021

A core competency model for clinical informationists

Hashemian, M., Zare-Farashbandi, F., Yamani, N., Rahimi, A., Adibi, P.

pubmed

Journal of the Medical Library Association

17

2021

Entrustability levels of general internal medicine residents

  Dehghani Poudeh, M., Mohammadi, A., Mojtahedzadeh, R., Yamani, N.

pubmed

BMC Medical Education

18

2021

Teaching and learning in clinical rounds: A qualitative meta-analysis

Beigzadeh, A., Yamani, N., Sharifpoor, E., Bahaadinbeigy, K., Adibi, P.

Scopus

Journal of Emergency Practice and Trauma

19

2021

Designing virtual patients for education of nursing students in cancer course

Bahrami, M., Hadadgar, A., Fuladvandi, M.

Scopus

Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research

20

2021

Restrictors of the effectiveness of diabetes self-management education: A qualitative content analysis

Yazdani, F., Abazari, P., Haghani, F., Iraj, B.

Scopus

Journal of Education and Health Promotion

21

2021

Oncology nurses' needs respecting healthy work environment in iran: A descriptive exploratory study

Soheili, M., Taleghani, F., Jokar, F., Eghbali-Babadi, M., Sharifi, M.

Scopus

Asia-Pacific Journal of Oncology Nursing

22

2021

Occupational stressors in oncology nurses: A qualitative descriptive study

Soheili, M., Taleghani, F., Jokar, F., Eghbali-Babadi, M., Sharifi, M.

Scopus

Journal of Clinical Nursing

23

2021

The effects of swallowing exercise and non-nutritive sucking exercise on oral feeding readiness in preterm infants: A randomized controlled trial

Ostadi, M., jokar, F., Armanian, A.-M., (...), Kazemi, Y., Poorjavad, M.

Scopus

International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology

 

برنامه های در دست اجرا در مرکز تحقیقات آموزش پزشکی

  • تهیه بسته آموزش الکترونیکی برای برنامه­های توانمندسازی  پژوهشگران علاقه مند به
    پژوهش های مرتبط با آموزش علوم پزشکی
  • برگزاری دوره­های آموزشی توانمند­سازی ویژه اعضای هیأت­علمی و پژوهشگران علاقه­مند به پژوهش­های مرتبط با آموزش علوم پزشکی
  • ایجاد کارگروه مقاله نویسی با جذب دانشجویان توانمند تحصیلات تکمیلی با هدف تبدیل گزارشات نهایی طرح ها به مقاله
  • شناسایی و معرفی منابع مرتبط با پژوهش در آموزش به محققین برای نشر یافته ها
  • کاربست حداقل 50 درصد از نتایج تحقیقات انجام شده در سیاست ها، خدمات و آموزش گروه های هدف
  • تسهیل و ارتقای روند اجرای تحقیقات مشترک درون دانشگاهی و برون دانشگاهی


3

 

 

.